Nauczyciele doskonalą się w SIECI !
Podsumowanie rocznej pracy Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli działających w ramach projektu Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim finansowanego ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013, Priorytet III Wysoka Jakość Edukacji, Działanie 3.5 – Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Głównymi założeniami powstania Sieci Współpracy i Samokształcenia Nauczycieli było przekonanie o konieczności unowocześnienia i dostosowania form doskonalenia do współczesnych realiów oraz celowe przesunięcie punktu ciężkości z zewnętrznych, mechanicznych form doskonalenia, na formy oparte na wzajemnym wspieraniu się nauczycieli, wymianie doświadczeń, materiałów i pomysłów, rozwijaniu samoświadomości i współpracy w kształtowaniu swoich umiejętności. Efektem tych działań ma być wzrost poziomu wiedzy i umiejętności, ale przede wszystkim zawiązanie się pozytywnych relacji zawodowych, stworzenie bazy metodyczno-dydaktycznej oraz usprawnienie współpracy i wymiany informacji i doświadczeń.
W naszym Powiecie funkcjonują od października 2013 roku trzy sieci nauczycielskie i jedna dyrektorska. Sieć współpracy i samokształcenia to międzyszkolny zespół ok. 25 nauczycieli lub dyrektorów, współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem platformy internetowej, traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych. Członkowie sieci korzystają z własnej wiedzy, a także z pomocy zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci. W Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim funkcjonują już cztery sieci tematyczne, realizujące następujące tematy: Jak skutecznie uczyć i zachęcać uczniów do czytania?; Nauczyciele pracują zespołowo; Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów? Osobną sieć Kompetencje menadżerskie dyrektora tworzą dyrektorzy szkół z całego powiatu.
Każda sieć funkcjonuje zgodnie z założonym harmonogramem pracy, w którym przewidziano dwa szkolenia z ekspertem i dwa spotkania członkowskie nauczycieli w ciągu roku szkolnego. Pierwsze spotkanie miało na celu integrację członków oraz inaugurację pracy na platformie. Nauczyciele dokonali pierwszego logowania i wspólnie sprawdzali możliwości platformy, dyskutowano także na tematy związane z problematyką sieci. Wspólnie postanowiono podzielić się na grupy zadaniowe, by ułatwić wymianę informacji pomiędzy uczestnikami i opracowanie bazy materiałów dydaktycznych. Za pomocą badania ankietowego przeprowadzono diagnozę potrzeb, w celu dostosowania tematyki szkoleń.
Kolejne spotkania miały charakter szkoleniowy. Każda sieć odbyła dwa szkolenia z ekspertem, zgodnie z założoną tematyką sieci i potrzebami uczestników. Sieć Jak skutecznie uczyć i zachęcać do czytania? odbyła dwa szkolenia w zakresie szybkiego czytania i mnemotechnik z panem Wiesławem Zdziabkiem. Ekspert zaprezentował ciekawe techniki i ćwiczenia doskonalące, przedstawił dodatkowo techniki skutecznego notowania i wyposażył uczestników w przydatne materiały. Bardzo ciekawym zabiegiem było przedstawienie zagadnienia także z perspektywy pracy z uczniem, dzięki czemu można jeszcze skuteczniej wykorzystać w pracy dydaktycznej zaprezentowane metody. Sieć Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów? również uczestniczyła w dwóch szkoleniach prowadzonych z kolei przez eksperta panią Jolantę Czereśniowską. Dotyczyły one technik kreatywności oraz wykorzystania gier i zabaw w twórczym działaniu. Po części teoretycznej uczestnicy sieci mieli okazję poćwiczyć swoją kreatywność i mogli przystąpić do opracowywania zaplanowanych twórczych scenariuszy zajęć. Trzecia z działających sieci Nauczyciele pracują zespołowo rozpoczęła swój cykl szkoleń spotkaniem prowadzonym przez panią Ewę Baranowską na temat podstaw prawnych funkcjonowania zespołów nauczycielskich w szkołach i placówkach. Ostatnie szkolenie eksperckie w tym roku szkolnym, prowadzone przez panią Zofię Kowalską, było warsztatem podnoszącym kompetencje nauczycieli w zakresie komunikacji interpersonalnej.
Wymiernym efektem pracy sieci są materiały zamieszczone na platformie i dyskusje przeprowadzone na forach. Nauczyciele wymieniają się scenariuszami zajęć, materiałami dydaktycznymi i ciekawymi pomysłami, tworząc kanon tak zwanych „dobrych praktyk”. Przez cały rok szkolny praca przebiegała bardzo sprawnie, a wszystkie aktywności sieci cieszyły się dużym zainteresowaniem, a przede wszystkim zaangażowaniem uczestników. Trzeba przyznać, że praca w sieci dla wszystkich była czymś nowym, jednak dzięki pozytywnemu nastawieniu i wspólnym działaniom wyzwania okazały się przydatne i stymulujące do dalszej współpracy.
Ostatnie w tym roku szkolnym, czerwcowe spotkanie nauczycieli ma na celu podsumowanie dotychczasowej pracy i przedyskutowanie odpowiedniej formuły i zadań na rok następnym, przy uwzględnieniu dotychczasowych doświadczeń i wniosków. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć nowy harmonogram, żeby praca w przyszłym roku była jeszcze bardziej satysfakcjonująca, a czas dobrze wykorzystany.
Koordynatorzy sieci:
Monika Siekańska
Dorota Krzysztoń-Sikora
Hanna Frycz