Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
Licznik odwiedzin:
4262374
Dzisiaj:
725
Gości on-line:
5
Twoje IP:
109.173.212.37
Zmień kontrast

Aktualności

 
2014-10-01

Nauczyciele w powiecie doskonalą się i podnoszą swoje kompetencje

 

Nauczyciele w powiecie doskonalą się i podnoszą swoje kompetencje

W powiecie czarnkowsko-trzcianeckim trwa realizacja projektu: „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim” finansowanego ze środków EFS w ramach -Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013, Priorytet III – Wysoka Jakość Edukacji i Działanie 3.5 – Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół. Projektem, w roku szkolnym 2013/2014 objętych zostało 538 nauczycieli i 30 dyrektorów z 35 szkół i placówek oświatowych.

Z końcem czerwca zakończono realizację  cyklu zadań określonych na rok szkolny 2013/2014. W każdej szkole i placówce zrealizowany został roczny plan wspomagania w temacie wybranym przez radę pedagogiczną danej szkoły. Wybór tematyki rocznego wspomagania wynikał z potrzeb rozwojowych konkretnej jednostki oświatowej. To nauczyciele tejże placówki mieli możliwość wyboru obszaru, który uważali za ten który należy rozwinąć, poszerzyć z niego wiedzę i umiejętności a być może i poprawić.

W każdej szkole przeprowadzono po cztery czterogodzinne warsztaty i szkolenia, to jest 16 godzin zajęć, co w skali projektu daje liczbę 560 godzin dydaktycznych. Ponadto w każdej szkole przeprowadzono konsultacje indywidualne i grupowe dla nauczycieli. Razem zrealizowano po 280 godzin każdego z nich. Szkolenia i warsztaty oraz 50% konsultacji indywidualnych i grupowych przeprowadzili wykładowcy Ogólnopolskiej Akademii Kształcenia Ustawicznego SCIENTIA  z Poznania. Pozostałe 280 godzin konsultacji indywidualnych i grupowych zobligowani byli przeprowadzić, zatrudnieni przez powiat tzw. Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji (SORE). Powiat zatrudnia w projekcie 5 osób do tych funkcji, z których każdy jest opiekunem 7 placówek oświatowych. SORE są kluczowymi osobami w tym zadaniu projektu, bowiem to od ich zaangażowania, pracy i umiejętności zależy poziom i standard realizacji  rocznego planu wspomagania szkół i placówek.

W powiecie funkcje te pełnią znakomicie do tego przygotowani pedagodzy, z których cztery osoby to doradcy metodyczni a piąta  osoba to doświadczony pracownik poradni psychologiczno–pedagogicznej.

Po zakończonym cyklu szkoleń i warsztatów firma szkoleniowa dokonała wręczenia 534 zaświadczeń dla nauczycielek i nauczycieli, którzy wzięli udział w co najmniej 70% zajęć, tzn. 3 z 4 zaplanowanych form doskonalenia nauczycieli danej placówki na rok szkolny 2013/2014.

Od września rusza drugi rok wdrażania projektu. Każda szkoła wybierze nowy obszar wsparcia, odpowiadający w jak największym stopniu jej potrzebom i oczekiwaniom. Dokona wyboru tematyki szkoleń i warsztatów, które będą w niej przeprowadzone.

Realizacja działań projektowych w znakomitym stopniu pozwala realizować i to bezpłatnie, zadania określone w wewnątrzszkolnym system doskonalenia nauczycieli, który musi być wdrażany w każdej placówce oświatowej. Pozwala to na zaoszczędzenie znacznych środków finansowych, które można wykorzystać na inne cele.

W ramach projektu jest wdrażane również drugie zadanie, tj. utworzenie i prowadzenie tzw. sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli.

W ramach czterech sieci współpracy i samokształcenia utworzonych w projekcie zrealizowano wszystkie zadania zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zakończono z sukcesem realizację cyklu zajęć szkoleniowych i  warsztatowych prowadzonych przez  przedstawicieli firmy szkoleniowej Scientia z Poznania. W poszczególnych sieciach przeprowadzono po 2 szkolenia 4-godzinne, a w sieci dyrektorskiej – 3 szkolenia. Ogółem zrealizowano 9 szkoleń zewnętrznych na ogólną liczbę 36 godzin zajęciowych, oraz po 2 spotkania szkoleniowe w każdej sieci przeprowadzone przez  ich koordynatorów. Ogółem zrealizowano  w sieciach 68 godzin zajęciowych.

W ramach realizacji zadania ponadto przeprowadzono badania ankieterskie w celu określenia jakości  prowadzonych szkoleń i szkolących. Koordynatorzy sieci udzielali telefonicznych i osobistych konsultacji indywidualnych dla uczestników sieci. Na specjalnie przygotowanej platformie e-lerningowej prowadzono komunikację, udostępniano sobie pliki edukacyjne, wypracowano dokumenty i materiały pomocowe dla wszystkich jej uczestników.

Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli również będą kontynuować realizację swoich zadań w kolejnym roku szkolnym. Na koniec realizacji projektu, w miesiącu czerwcu 2015 r. zostanie zorganizowana konferencja, na której zostaną zaprezentowane szerokiemu gremium oświatowemu  i samorządowemu z terenu całego powiatu wyniki i efekty zrealizowanych działań.

Projekt jest pilotażem nowego systemu wspomagania dyrektorów i nauczycieli i ma na celu praktyczne sprawdzenie wypracowanych modeli w praktyce. Mamy nadzieję, iż jego  realizacja pozwoli na poprawę jakości systemu wspierania doskonalenia nauczycieli i wpłynie na zmianę podejścia nauczycieli do wspólnego doskonalenia się i wzajemnego wspierania się w ramach szkoły czy organu prowadzącego.

Koordynator projektu
Ryszard Jabłonowski

Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki
 
Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki, ul. Rybaki 3, 64-700 Czarnków, pow. czarnkowsko-trzcianecki, woj. wielkopolskie
tel.: (67) 253-01-60, fax: (67) 253-01-61, email: powiat@pct.bipst.pl, http://www.czarnkowsko-trzcianecki.pl
NIP: 763-209-22-18, Regon: 570799510
projekt i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez: CMS - SPI
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8