Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki wspiera szkoły
i przedszkola
W obecnej dobie podejmowane są działania, których najważniejszym celem jest zmodernizowanie polskiego systemu oświaty. Reforma programowa, nowy nadzór pedagogiczny oparty o narzędzia ewaluacji, wykorzystywanie nowoczesnej technologii w nauczaniu – to tylko niektóre z wyzwań, przed którymi staje szkoła jako instytucja, oraz szkoła jako społeczność. Pomocą w jak najlepszym przygotowaniu się do zachodzących zmian powinien być efektywny powszechnie dostępny i spójny z rozwojem szkół system doskonalenia nauczycieli. Budowaniem się takiego systemu podjął się Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki przygotowując projekt „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim” finansowany ze środków EFS w ramach -Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013, Priorytet III – Wysoka Jakość Edukacji i Działanie 3.5 – Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół. Koordynatorem projektu jest Naczelnik Wydziału Edukacji Ryszard Jabłonowski, asystentem do spraw sieci i wsparcia szkół Beata Maszewska, Szkolnymi Organizatorami Rozwoju Edukacji są: Elżbieta Anioła, Maria Kaczorowska, Danuta Karpińska, Marzena Teterus, Anna Jacuńska. Koordynatorami sieci współpracy i samokształcenia zostały: Hanna Frycz, Dorota Krzysztoń-Sikora, Danuta Kitowska i Monika Siekańska. Projekt został wdrożony od 02.09.2013 r. i będzie realizowany do 31.08.2015 r. Uczestniczy w nim 35 placówek oświatowych, w tym: 14 szkół podstawowych, 7 gimnazjów, 5 techników, 4 licea ogólnokształcące, 3 zasadnicze szkoły zawodowe oraz 2 przedszkola. W okresie objętym wnioskiem trwa prawidłowa realizacja zadań: wypracowano produkty w postaci 35 Rocznych Planów Wspomagania szkół i przedszkoli, trwa realizacja zajęć szkoleniowych i warsztatowych. Udzielane są konsultacje indywidualne i grupowe zarówno przez SORE jak i przedstawiciela firmy szkoleniowej SCIENTIA, która przeprowadziła już 320 godzin szkoleń i warsztatów, 72 godziny konsultacji indywidualnych i 90 godzin konsultacji grupowych. W zakresie działań SORE zrealizowano 140 godzin warsztatów diagnostycznych, konsultacje grupowe i indywidualne. Kompleksowy proces wsparcia obejmuje: diagnozę potrzeb, realizację zaplanowanych form doskonalenia, pomoc we wdrożeniu zmian do szkolnej praktyki oraz ewaluację podjętych działań. Proces wspomagania realizowany jest w oparciu o Roczny Plan Wspomagania wypracowany przez rady pedagogiczne każdej szkoły, przedszkola. Najczęściej wybieranymi przez szkoły obszarami wsparcia są:,,Postawy uczniowskie. Jak je kształtować?”, ,,Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki”,,,Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny”,,,Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
Dla nauczycieli pragnących podjąć dodatkowy wysiłek samokształcenia zostały utworzone 4 sieci współpracy i samokształcenia, w tym jedna dla dyrektorów szkół. Głównymi założeniami powstania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli jest przekonanie o konieczności unowocześnienia i dostosowania form doskonalenia do współczesnych realiów oraz celowe przesunięcie punktu ciężkości z zewnętrznych, mechanicznych form doskonalenia, na formy oparte na wzajemnym wspieraniu się nauczycieli, wymianie doświadczeń, materiałów i pomysłów, rozwijaniu samoświadomości i współpracy w kształtowaniu swoich umiejętności. Efektem tych działań ma być wzrost poziomu wiedzy i umiejętności, ale przede wszystkim zawiązanie się pozytywnych relacji zawodowych, stworzenie bazy metodyczno-dydaktycznej oraz usprawnienie współpracy i wymiany informacji i doświadczeń. Sieć współpracy i samokształcenia to międzyszkolny zespół ok. 25 nauczycieli lub dyrektorów współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem platformy internetowej, traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych. Członkowie sieci korzystają z własnej wiedzy, a także z pomocy zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci. W Powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim funkcjonują już cztery sieci tematyczne, realizujące następujące tematy: „Jak skutecznie uczyć i zachęcać uczniów do czytania?”; „Nauczyciele pracują zespołowo”; „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów?” Osobną sieć „Kompetencje menadżerskie dyrektora” tworzą dyrektorzy szkół z całego powiatu.
Realizacja projektu jest pilotażem nowego systemu wspomagania dyrektorów i nauczycieli i pozwoli na praktyczne sprawdzenie wypracowanego modelu. Podejmowane działania są tematycznie powiązane z tymi obszarami edukacji, które w ostatnich latach objęte zostały istotnymi zmianami. Takie działania pozwolą na weryfikację nowych form doskonalenia związanych z bezpośrednim wsparciem rozwoju szkoły i przedszkoli, ale i pomogą dyrektorom oraz nauczycielom w jak najlepszym przygotowaniu się do realizacji polityki edukacyjnej państwa.
Anna Jacuńska - SORE
Monika Siekańska – koordynator sieci